2015. december 1.

STOLLEN RECEPT

stollen

2 éve készülök megsütni, de valahogy csak most került rá sor. Persze már verem a fejem a falba, hogy mire vártam ennyi ideig.
Biztosan kóstoltátok már a multikban kapható változatot. Nos, én nem vagyok tőlük hasra esve, de biztos voltam benne, hogy a házi változat elnyeri majd a tetszésemet. Nem véletlenül sütik és imádják a németek hosszú évszázadok óta, tehát finomnak kell lennie. Jelentem, isteni finom, gyorsan összerakható és a karácsonyra kínált sütemények fénypontja lehet.
Fűszermánia Gabi kölcsönadott nekem egy stollen formát így abban sütöttem, de a forma nélkül is simán elkészíthető, hiszen elég tömény, masszív a tészta és megtartja a formát. A recept is tőle származik, vagyis a stollen forma csomagolásáról, én változtattam rajta egy kicsit. Eredeti recept ITT.
Természetesen nem sikerült a legtökéletesebbre, mert kissé berepedt az oldala és a teteje is, de a porcukor remekül eltakarta a hibákat és szeletelésnél sem volt vele gond. A marcipán sem a mértani középen helyezkedik el, de most az egyszer bocsánatos bűnnek tartom és nem dugdosom a kíváncsi szemek elől :)
A repedések ellenére azt kell, hogy mondjam (írjam), hogy így tökéletes ez a recept.

Sokan elkészítettétek, köszönöm szépen a sok pozitív visszajelzést 💓


Hozzávalók

50 dkg liszt
3,5 dkg élesztő
1,2 dl tej
12 dkg túró
5 evőkanál cukor
1 tojás
1 nagy csipet só
20 dkg vaj + 5 dkg a lekenéshez
1 e.k. vaníliaesszencia
1 narancs reszelt héja
30 dkg vegyes aszalványok
5 dkg szeletelt mandula 
25 dkg marcipán massza
0,5 dl rum (nálam fehér)
5 dkg porcukor a szóráshoz

stollen

A stollen elkészítése

Az élesztőt futtassuk fel a langyos tejben, 1 evőkanál cukorral.
Az aszalványokat aprítsuk fel és áztassuk a rumba. 
Egy tálba mérjük ki a lisztet.
Adjuk hozzá a szobahőmérsékletű vajat, majd a sót, cukrot, túrót, vaníliát a felfutott élesztőt, a tojást és a cukrot. Dolgozzuk össze a tésztát. Elég kemény, de gyorsan összeáll.
Takarjuk le és hagyjuk 10 percet pihenni.
Tegyük deszkára, nyomkodjuk össze és dolgozzuk bele a gyümölcsöket, a reszelt narancshéjat és legvégül a szeletelt mandulát. Kissé lisztezzük közben, mert ragacsos lehet a tészta.
(szerintem ízesebb a mandula, ha egy száraz serpenyőben picikét megpörköljük, de pörkölés nélkül is mehet bele)
A formát vajazzuk és lisztezzük ki.
A tészta felét nyomkodjuk bele.
A marcipánt sodorjuk hengerré, ami olyan hosszú, mint a forma és fektessük a tészta tetejére, majd a tésztamassza másik felével borítsuk be.
Egy sütőlemezre tegyünk sütőpapírt és fektessük rá a stollent, úgy hogy a forma felülről fedje.
A sütőt melegítsük elő 170 fokra légkeverés.
Tegyük a forró sütőbe a süteményt.
25 perc elteltével vegyük le róla a formát és süssük aranybarnára, tűpróbával érdemes ellenőrizni, 45-50 perc alatt elkészül.
Olvasszunk vajat és a forró stollent kenegessük le vele, majd vastagon szórjuk meg porcukorral.
Hagyjuk teljesen kihűlni, majd tekerjük fóliába és felvágásig tartsuk hűvös helyen.
Aki forma nélkül süti, formázzon 2 téglalapot, fektesse le az egyiket, tegye rá a marcipánt, majd dolgozza rá a másik tésztát, vagy esetleg egy őzgerinc segítségével is megsüthető.

marcipános stollen

4 megjegyzés:

  1. Ó, de szép!! ...és még milyen finom lehet! :)

    VálaszTörlés
  2. Hiszed vagy nem, de én még nem ettem stollent... :-) De most nagyon kedvet kaptam hozzá!! Tudod, hogy azt hittem a marcipánra, hogy banán van a közepében? :-DD

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Itt az ideje kipróbálni a stollent Zsuzsa :) A marcipán azért ilyen barnás, mert véletlenül a sütő fölé tettem és a meleg úgy látszik hatással van a színére, az ízének semmi baja nem lett, viszont jó puha, könnyen formázható lett :)

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...