2014. április 13.

KOVÁSZOS TEJES KIFLI

kovászos tejes kifli

Kenyeret és pitát nagyon gyakran készítek, de a kiflitől féltem. Tisztelettel jelentem, hogy minden félelmem alaptalan volt. Tökéletes kifliket sütöttem, ezek a képek már a második adagról készültek. Megismételtem a mutatványt, hogy biztos legyek benne, hogy nem a véletlen szülte a szerintem tökéletes kifliket. Jó, a formázásán még lehet szépíteni, gondolom pár alkalom után ez is megoldódik.
A kiinduló recept Limara paprikás kiflije volt. Az első alkalommal kifelejtettem a tejfölt belőle - pedig a pultra készítettem, de úgy is nagyon jó volt a tészta. Úgy vettem észre, ha tejföl nélkül sütöm, akkor ropogósabb a héja, ha vele, akkor az egész sokkal puhább. Nem tudom eldönteni, hogy melyik a jobb, szerintem mind a kétféle tökéletesen finom. 
Érdemes tenni vele egy próbát főleg, ha elegünk van az ócska fűrészporos bolti kiflikből.

Hozzávalók

Kovász

2,5 dkg élesztő
2 dl langyos tej
1 csapott e.k. cukor
1 nagy marék liszt (nem mértem le)

50 dkg liszt
8 dkg olvasztott vaj
1 dl langyos víz
2 t.k. só
2 evőkanál tejföl
durva szemű só a szóráshoz


Elkészítés

A kovásszal kezdjük. Egy tálba morzsoljuk az élesztőt, megszórjuk a cukorral, ráöntjük a langyos tejet és megszórjuk a liszttel, összekeverjük  (olyan galuska sűrűségű legyen) és hagyjuk a pulton pihenni.

kovászos tejes kifli készítése

30-40 perc múlva a sokszorosára bugyog a kovászunk, ekkor már alkalmas lesz a felhasználásra.
A lisztet szitáljuk egy nagy tálba, a közepére készítsünk mélyedést, adjuk hozzá a sót, a tejfölt és a kovászt. Kezdjük el óvatosan összedolgozni és annyi langyos vizet (nálam k.b. 1 dl. volt) adjunk hozzá, hogy a kenyértésztától puhább, könnyebb tésztát  kapjunk.
Alaposan dolgozzuk ki a tésztát, majd borítsuk deszkára és addig gyúrjuk, amíg egy rugalmas jól formázható gombócot kapunk. Természetesen lehet géppel készíteni, de én jobban szeretem a két kezemmel megdolgozni, megnyugtat :)
Takarjuk le (folpack) és hagyjuk a duplájára dagadni ez olyan 40-60 perc.
Az elkészült tésztát tegyük deszkára, lazán nyomkodjuk hosszúkásra és 10 dekás gombócokat vagdossunk le belőle. Én mérleget használok hozzá.
11 db. kifli lett ebből a mennyiségből.
A megformázott gombócokat hagyjuk 10 percet pihenni, majd egyenként gyújtsuk oválisra. Fentről lefele haladva szorosan kezdjük el feltekerni és lazán húzzuk oldalra a tésztát a vége felé érve pedig az alját húzzuk lefele. A feltekert kifliket kicsit sodorjuk át és pakoljuk a tepsire.
Az elkészült kifliket hagyjuk a tepsin pihenni még fél órát majd kenjük le tejjel vagy vízzel és szórjuk meg sóval.
210 fokra előmelegített sütőben, aminek az aljára tettünk 1 nagy tál hideg vizet süssük aranysárgára. Rácsra téve hűtsük le.
Olyan igazi,belül letekerhető ízes kifliket kapunk.

Jó étvágyat :)

kovászos tejes kifli


kovászos tejes kifli

10 megjegyzés:

  1. Előbb a tejfölös verzióból aztán az anélküliből kérnék.... nyújtom a virtuális tányéromat! :)

    VálaszTörlés
  2. Hű, de szépek lettek! Igazi letekerhetősek!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen, de azért van még mit gyakorolnom a formázással, de az állaga és az íze az tökéletes lett :)

      Törlés
  3. Szépséges, formás kiflik! És kovászos... én még nem szántam rá magam a kovászkészítésre.

    VálaszTörlés
  4. Szia! Nemrég találtam rá a blogodra, nagyon tetszik, mindig megéhezem tőle!
    Azt szeretném megkérdezni, hogy ez a kifli elkészíthető-e valamilyen teljes kiörlésű liszttel -pl. tönkölybúza vagy graham-?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szuper, hogy rám találtál youngartist, üdvözöllek nálam :) Természetesen elkészíthető teljes kiőrlésű lisztből is, de ezeket a liszteket mindig keverni kell sima liszttel, nekem ez a tapasztalatom. Mondjuk fele - fele arányban, akkor nem hibázhatsz vele :)

      Törlés
  5. Ez nem kovászos,hanem élesztős kifli. A kovászban nincs élesztő,attól függetlenül nagyon szépek!

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...