2012. december 3.

KOCSONYA KÉSZÍTÉS


Az első hideg hétvégét kocsonyával üdvözöltük :) Bevallom ritkán készítek, mert a gyerek nem eszi meg, viszont rajta kívül lelkes közönségre akad. A blogra sem igazán akartam feltenni, de miután a sógoromék megkérdezték, hogy hány zacskó zselatint kell belerakni 😁, úgy döntöttem itt van a  helye, mivel nem egyértelmű mindenkinek, hogyan is lesz a kocsonya. 
Gyerekkoromban a dédik készítették és karácsonykor mindig ők hozták. Sajnos  már nincsenek, ezért ez a nemes feladat is rám hárult. 
Nem érdemes keveset készíteni belőle, mert úgyis elfogy. Én mindig akkor esek neki, amikor az időjárás hidegre fordul, hogy kint tudjam tárolni, mert a hűtőkapacitásom nem elég 10-12 tál kocsonya tárolására. 
Gondolom, aki szokott készíteni, annak megvan a saját, jól bevált receptje. Nálunk nem a legköltséghatékonyabb megoldással készül, mert a mócsingokat és bőröket senki sem eszi meg, de hús legyen benne bőséggel. Én viszont csak akkor szeretem, ha füstölt hús is kerül bele. Szóval nem vagyunk egyszerűek, de van megoldás mindenre. A lényeg, én az általam most elkészített kocsonya alapanyagait írom le, de ez simán kiváltható ugyanennyi mennyiségű körömmel és bőrrel.

Hozzávalók

1 kg sertésköröm
1,2 kg bőrös hátsó csülök
1,2 kg füstölt hátsó csülök
4-5 nagyobb sárgarépa
2 fej vöröshagyma
1 fej fokhagyma
13 db babérlevél
só, bors
pirospaprika
1 erős paprika
víz


Elkészítés

Az összes húst egészben egy hatalmas fazékba tesszük (nálam ez 12 literes). Felöntjük vízzel és felforraljuk. Amikor forr kicsire vesszük a lángot és alaposan lehabozzuk. Befűszerezzük, a fokhagymát és babérleveleket ne sajnáljuk, mivel ez a lelke a kocsonyának.  Én mindig teszek kevés pirospaprikát is bele, hogy szép színe legyen. Ebben azért segít a répa és a hagyma héja is. A vöröshagymákat egészben héjastól tegyük bele. 10-12 szem egész bors is bőven elfér benne.  A sóval óvatosan bánjunk, ha füstölt hús is került bele, kóstoljuk meg. Sótlan kocsonyánál nincs rosszabb! A répák is egészben kerülnek bele, hogy ne essenek szét a hosszú főzés alatt. 
Legalább 6 órát főztem. Úgy ellenőrzöm, hogy elkészült-e, hogy egy kanállal szedek egy lapostányérra, kiteszem a hidegre, és ha pár perc alatt megköt, akkor jó. 
Én mindig azt csinálom, hogy hagyom a fazékban kihűlni. Amikor kihűlt a zsír megdermed a tetején és ekkor gyönyörűen megszabadítható a zsírrétegtől, ami lesz rajta bőséggel. Leszedem az összes zsírt, majd visszamelegítem. Kiveszem az összes húst, letisztogatom a nem kívánatos részektől és a tányérokra teszem. A répát felkarikázom és azokat is tányérokra helyezem, majd a levet átszűröm és felöntöm vele. 
A teraszra kipakolom és 1-2 óra múlva fogyasztható. Lehet kiborítani a tálakból egy kis forró víz segítségével, vagy az eleve kocsonyának szánt tányérokból is fogyasztani.
Ja! Nem kell bele zselatin!!!
Én természetesen, rengeteg citromot nyomok rá:)

kocsonya

kocsonya




4 megjegyzés:

  1. A zselatinon jót mosolyogtam... :) Nálunk is hasonlóan készül, de a zsírtalanítással újat mondtál, jó ötlet, legközelebb így csinálom! :) Szívesen elfogadok egy olyan kis kék tálkával! :)

    VálaszTörlés
  2. Küldöm Hankka, csak ne legyen zárva az ablakod:)Szívből örülök, hogy tudtam újat mondani zsírtalanításilag!!!Én így láttam a nagyanyámtól és az anyukámtól is.

    VálaszTörlés
  3. Kinek van erre ideje. Be a kuktaba, legyen eleg le a hushoz merten, lemerem a habot es kicsi langon ugy megfo hogy leesik a csontrol egy ora alatt! Csak az utolso 10 percre teszem bele a zoldsegeket. Elhelyezem a hust zoldsegeket a tanyerokon.
    Egy meritokanallal lemerem a zsirt a lerol. Leszurve teszem a huslevest a tanyerokba es kristaly tiszta lesz, mert a pirospaprikat csak hidegen szorom ra. A kocsonyanak egy titka van: Utana vizet tolteni tilos!
    Jo etvagyat, Pista_bacsi UI.(43 eve vagyok hazas es igy csinaltam mindig! - mindmegettuk!!!)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Pista bácsi ! Szerintem mindenki úgy csinálja, ahogy jól esik neki. Ez egy módja az elkészítésének, ami nem jelenti azt, hogy másképp nem lehet. Az a szép a főzésben, hogy ahány ház, annyi szokás :) A dédnagyanyám 100 éve is így főzte és én megtartottam ezt a szokást. Van egy-két étel az oldalamon, amit lehetne modernizálni, de én nem teszem, mert ezekkel az ételekkel emlékszem az őseimre, és talán egyszer a gyerekem belenéz ebbe az oldalba, amikor én már nem leszek, akkor segíthetek neki visszaemlékezni a régi ízekre.
      Köszönöm, hogy megosztotta velem az észrevételét.

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...