2012. június 12.

ZÖLD DIÓ PÁLINKA ÉS LIKŐR


Én aki csak az egyszerűen és gyorsan készíthető dolgokra esküszöm, belevágtam ebbe a hosszadalmas és macerás folyamatba. Nem volt más választásom, mert annyira finom és különleges ital, különben pedig nem tudok hozzájutni. Igaz még hónapok fognak eltelni, mire elkészül, de MEGÉRI.

A zöld diót június 6 környékén szoktuk leszedni.Van aki későbbi időpontra esküszik, de én nem kockáztatok.
A zöld dió akkor jó, ha még simán átszúrható rajta 1 kötőtű, tehát nem kezdődött meg a csonthéjasodás. A szárral szemközti oldalon kezd el leghamarabb keményedni a dió.



Szedjük le és ellenőrizzük, hogy megfelelő-e az állapota. Amennyiben könnyen átszúrható, vágjuk le a végeit,  1 villával vagy tűvel alaposan szurkáljuk meg és 1 órára áztassuk forró vízbe, majd az idő elteltével cseréljük le a meleg vizet hidegre és áztassuk tovább még legalább 2-3 napot a diókat. A vizet gyakran cserélgessük közben (naponta legalább 5 x).  Erre azért van szükség, hogy a keserűségéből veszítsen. A forró víz hatására hamar feketedni kezdenek a diók, nem kell megijedni ez a normális. A kezünket sem árt védeni egy gumikesztyű segítségével, mert annyira megfogja, hogy hetek alatt tudunk csak megszabadulni a fekete színtől az ujjainkon.



Az áztatási idő elteltével tegyük a napra a diókat, hogy száradjanak kicsit, majd vágjuk négybe őket és tegyük 1 üvegbe, adjunk hozzá 1 fahéjrudat 1 csillagánizst és narancshéjat. Öntsük fel jó erős pálinkával vagy vodkával és tegyük napos helyre 40 napig, időnként rázogassuk meg. Hamar elkezdi megszínezni az italt. Az előírt idő elteltével szűrjük át és pihentessük még 1-2 hónapot a pálinkát, ha kibírjuk, de az sem baj, ha azonnal elfogyasztjuk, ( csak még egyáltalán nem lesz finom) de valóban igaz, hogy karácsonyra érik össze igazán. (az igazsághoz tartozik, hogy szerintem többet kéne várni vele) 
Likőr - Itt is alkalmazzuk az áztatási ceremóniát.  Vágjuk négybe a diókat, öntsük fel pálinkával. Készítsünk 1/2 l vízből és fél kg cukorból főzetet. Amikor kihűlt ezt is öntsük a pálinkás dióra, adjunk hozzá fűszereket (ánizs, vanília, fahéj, narancshéj..).Jól zárjuk le és 40 napig érleljük meleg, napos helyen, majd szűrjük le és fogyasszuk, de ezt sem árt tovább érlelni.
Úgy is készíthetjük, ahogy a pálinkát. Majd 40 nap után készítünk 1 cukros főzetet fahéj, ánizs és narancs ízesítéssel. Amikor kihűlt a főzet a pálinkát és a főzetet is leszűrjük, összeöntjük és hagyjuk a hűtőben pár hetet állni. Nekem ez a variáció vált be a legjobban és maradok is ennél a módszernél.
A fűszereket variálhatjuk az ízlésünknek megfelelően.


Napról napra sötétebb a színe.

Egy kis kiegészítés

Tipp: azt tartja a hagyomány, hogy karácsonyra éri el a megfelelő ízt. Nos, én kísérleteztem vele elég sokat és azt tapasztaltam, hogy 1 év tárolás és várakozás után összehasonlíthatatlanul jobb lesz az íze. 1 decit elrejtettem a hűtőben és hagytam érlelődni. Akinek van türelme, hagyja csak hosszú-hosszú hónapokig elrejtve és kárpótolja a végeredmény .

Többen kérdeztétek, hogy keserű lesz-e a végeredmény. Igen, egy picikét kesernyés marad, de a hosszas érlelés után, egyre kellemesebb lesz ez az íz.
Az áztatási időt lehet hosszabbra nyújtani, 1 hétig áztassuk a diókat, csak akkor még jobban figyeljünk oda a víz cserélgetésére, de akkor is marad egy kis kesernyés utóíz.


30 megjegyzés:

  1. Janka, ezt a diópálinkát kipróbálom! Köszönöm a receptet! :)

    VálaszTörlés
  2. Janka, ezt a diópálinkát kipróbálom! Köszönöm a receptet! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Próbáld ki Marisz, csak ne felejtsd el a gumikesztyűt :))

      Törlés
  3. Érdekes lehet ez a pálesz! Felcsigázott.. :)

    VálaszTörlés
  4. Érdeklődnék hogy miután át szurted az elözöleg belerakot diót és csillagánizst kidobtad vagy azzal érlelted tovább?

    VálaszTörlés
  5. Kedves István ! Kipróbáltam dióval és dió nélkül is. Az egyik adagban hagytam 2 szem diót, de az nekem túlságosan kesernyés lett, így likőrként végezte, de jobban kellett édesíteni és fűszerezni az átlagosnál. A tapasztalatom azt mondja, hogy nem szabad a diót benne hagyni, csak a fűszereket.

    VálaszTörlés
  6. Janka, tavaly elmaradt a diós pálinka készítés, de idén megcsinálom.
    Az a kérdésem, hogy 1 liter pálinkához hány darab (vagy deka) dió kell?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Marisz :) Én 1 liter pálinkához kb. 15-20 db diót használtam. Pontosan nem számoltam, mert befőtt is készült belőle. A lényeg, hogy az üveged legalább 1/3.-ig legyen megtöltve a feldarabolt dióval, akkor biztosan jó lesz. Sok sikert az elkészítéséhez, remélem tudtam segíteni :))

      Törlés
    2. Képzeld Janka! Ezt a pálinkás dolgot a fiaméknak csinálom, és ma reggel szólt, hogy küldött nekem egy linket, és megkér, hogy aszerint készítsem.
      kinyitottam az emailemet, és a Te linkedet találtam benne! :)))

      Törlés
    3. Ez aranyos ! Érdekes, hogy kevés blogon szerepel zöld dió. Alaposan áztasd ki a diókat és lehet kicsit bátrabban fűszerezni, akkor biztos, hogy finom lesz. Nekem napos helyen volt végig, az idén ezt nehéz lesz reprodukálni. Remélem azért jól fog sikerülni.

      Törlés
  7. Ez nagyon jól hangzik! Ki fogom próbálni ha még nem késő a diót leszedni. Csak az lenne a kérdésem hogy milyen pálinkát használsz, mer valahol azt olvastam hogy törkölypálinkából csinálják máshol meg hogy az nem jó hozzá. Választ előre is köszönöm. Üdv: Kristóf

    VálaszTörlés
  8. Kedves Kristóf!
    Szerintem minden olyan pálinka jó hozzá, ami semleges ízű és szintelen. Ezért a vodka is remek választás. Én azt hiszem almapálinkából készítettem tavaly. Az idén csak likőrt készítek, de azt vodkából.
    Remélem tudtam segíteni.
    Üdv, Janka

    VálaszTörlés
  9. szia ! arra szeretnék választ kapni, mit csináljak vele hogy egy kicsit keserűnek érzem ! feltöltöttem az előírtak szerint most már három hete érik ( szegfűszeg,fahéj,barna cukor kicsit csaltam mert tettem bele aszalt szilvát is )segíts légy szíves
    köszönöm !

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, nekem is kicsit kesernyés lett az egyik adag, de nem kellemetlenül. Azzal azt tettem, hogy főztem egy fűszeres cukorszirupot és likőr lett belőle. Az íze még sokat fog változni karácsonyig, mert tényleg akkorra érik össze.
      Nagyon jól tetted, hogy tettél hozzá aszalt szilvát, azt hagyd az üvegben miután a diókat eltávolítottad.
      Picikét kesernyés lesz a végeredményed, de csak az utóízén érződik és hamar elillan.( most gyorsan megkóstoltam )

      Törlés
    2. köszönöm szépen ! IMÁDOM A DIÓPÁLINKÁT ! A VILÁG LEGFINOMABB ITALA.

      Törlés
    3. Nagyon szívesen :) Drukkolok, hogy fincsi legyen :)

      Törlés
  10. Sziasztok! Nekünk 90 fokos tisztaszeszünk van, az nagyon erős, úgye? Mit csináljak vele, használhatom így?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Ági ! Az igazság az, hogy én még sosem készítettem tiszta szeszből, tehát hülyeséget nem szeretnék írni. Én úgy gondolom, hogy simán elkészíthető belőle, de a végén alapos hígítást követel, legyen az víz vagy cukorszirup.

      Törlés
    2. Köszönöm szépen! Amikor már készen van a pálinka, akkor hígítsam vízzel?

      Törlés
    3. Szerintem igen. Én azt szoktam tenni, ha ismeretlen vizeken evezek, hogy elfelezem az alapanyagot és kétféle módon készítem el. Így valamelyik biztos jó lesz. Szerintem az egyiket áztatás után kéne hígítani, a másikat pedig az elején, így a végén kiderül melyik a befutó.
      A nagyanyám készítette tiszta szeszből is, de nem tudom hogyan, sajnos már nem él, hogy megkérdezhessem.
      Remélem sikerrel fogsz járni:)

      Törlés
    4. Igazán nincs mit! Sok sikert :)

      Törlés
  11. Diopálinka készitése esetén medig kell a dion tartani a pálinkát

    VálaszTörlés
  12. 5.l pálinkahoz mennyi dió kell

    VálaszTörlés
  13. A nagy üveg közel félig legyen a dióval,kb. 2 kg.

    VálaszTörlés
  14. A diókat felesleges vizben áztatni !

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Oké, én így készítem. Semmi sincs kőbe vésve, aki nem akarja, ne áztassa, biztos van aki a keserű ízt szereti :)

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...